KIRÁLYI ÁRU
EGY KIRÁLYI JÁTSZMA!
SZERZŐ: Alexander Pfister
GRAFIKA: Klemens Franz
Kiadó: Compaya.hu (Gamer Café) – Vagabund kiadó
Európa, középkor, nehéz idők: a játékosok Munkásokat alakítanak a játékban, akik használati eszközöket, hordót, vasat, üveget és mindenféle más portékát készítenek. Mindezekből olyan termelési láncokat kell kialakítaniuk a játék során, hogy azok után a lehető legtöbb győzelmi pontot kapják.
Díjak, jelölések: 2015-ben Golden Geek Best Card Game jelölés.
A játékot egészen alulról kezdjük, egyszerű kétkezi Munkásként mindössze egy Szénégetőkunyhóban tengetjük sivár életünket, 5 kártyalappal a kezünkben. Még nem sok áruval rendelkezünk pillanatnyilag (mindössze 7 láda szén a teljes vagyonunk), ám annál több ötlet van a tarsolyunkban, és kombináció a fejünkben, de bízunk magunkban!
Minden körben lehetőségünk nyílik arra, hogy megvalósítsuk az álmainkat (lapokat dobunk el a kezünkből és kapunk helyette újakat), majd korán reggel, míg a Nap fel nem kel, körülnézünk a helyi piacon, hogy milyen árukat vonhatunk be az üzletünkbe, vagyis használhatunk fel az épületeinkben. Az sem baj, ha nem áll rendelkezésünkre azonnal minden egyes nyersanyag, kis szerencsével a nap végére megérkeznek a hiányzó áruk is…:-)
Eldöntjük, hogy melyik épületünk fog termelni napközben (a nyersanyagokat mindenki egységesen a napi piacról vételezi), a hiányzó árukat pedig a nálunk lévő kártyákkal pótolhatjuk. Már most el kell döntenünk, hogy ma a pontosan fogjuk fizetni, vagy hiányosan a termelő épületeinknél. Ha pontosan kifizetjük a szükséges árukat, akkor az épületek két árut fognak termelni nekünk a kör végén (pl. a Cipészműhelyünk két pár cipőt gyárt le nekünk), melyeket felhasználhatjuk később fizetésre is, de akár áruként is bánhatunk velük, hogy még értékesebb árukat állítsunk elő a játék folyamán. Ha hiányosan fizetünk, (egyféle nyersanyagot mégsem tudtunk megszerezni a piacról, vagy eleve nem is volt nálunk) az nem túl nagy baj, de mindössze akkor ma csak egy pár cipőt sikerült előállítani a Cipészműhelyünkben…:-( Hiányos fizetés, kevesebb előállított áru, kevesebb bevétel, kevesebb későbbi lehetőség – kemény a világ a középkorban…
Ha úgy érezzük, hogy elérkezett az idő, akár új épületeket is húzhatunk fel, hogy egyre értékesebb árukat állíthassunk elő, lehet saját Mészárszékünk, Tímárműhelyünk, Pékségünk, Fűrészmalmunk, Vasöntödénk, de akár még saját Sörfőzdénk is…:-)
Ha úgy érezzük, szükségünk van egy kis segítségre, bérelhetünk akár két segédmunkást is, akik szorgosan dolgoznak helyettünk is – kezdetben annál az épületnél, ahova vezényeltük őket, vagy akár élvezhetjük a Kereskedőházak nyújtotta előnyöket is!
Viszont ha napközben valamelyik épületünk előállított legalább egy árut, jutalom gyanánt használhatjuk a termelési láncot is, mely segítségével még további árukat állíthatunk elő, mellyel komoly versenyelőnybe fogunk kerülni a többi játékossal szemben – feltéve persze, ha előrelátóak voltunk, rendelkezünk a szükséges késztermékekkel és jól kombináltunk! Vagyis a példánál maradva, ha a Cipészműhelyünk előállított legalább egy pár lábbelit, további bőr leszállításával (amit a Tímárműhelyünk állított elő korábban!), újabb pár nagyon értékes cipőket fogunk legyártani, akár többet is!
A játék akkor ér véget, ha bármelyik játékos felépítette a nyolcadik saját épületét is, majd még egyszer utoljára mindenki használhatja a termelési láncát minden egyes épületénél – feltéve, ha tudja. Majd szépen összeszámoljuk a győzelmi pontjainkat a felépített épületeink és a felbérelt segédmunkásaink után, és beszámítjuk a megmaradt áruinkat is.
A Királyi áru egy különleges játék, nagy kincs egy kis dobozban! Hangulatos grafikájával, szinte végtelen kombinációs lehetőségeivel (minden kártyát háromféleképpen használhatunk fel a játékban – nyersanyag, épület vagy mint megtermelt áru!) sok kellemes játékpercet okozhat a kihívást, gombolkodást, vagy a kombinálást kedvelő játékosoknak.
MEGVÁSÁROLHATÓ ITT: COMPAYA, SZELLEMLOVAS és JÁTÉKMESTER– pillanatnyilag…
A JÁTÉK VÉGE – SZABÁLYPONTOSÍTÁS! – A Királyi áru szabályfordítása a II. kiadás angol nyelvű szabálya alapján készült, két helyen is pontosított a szerző a tapasztalatok alapján, ráadásul az egyiket pontatlanul jelentettük meg, a szabály itt olvasható helyesen:
A játék a végéhez ér, ha bármelyik játékos megépíti a nyolcadik épületét (beleszámítva a kezdéskor kapott Szénégetőkunyhót is). Amikor ez megtörténik, az a kör még végigmegy, minden játékos befejezheti a saját körét. Ezután kerül sor a játékot lezáró utolsó, speciális körre. Ebben a körben minden játékos használhatja a termelési láncot minden épületnél, beleértve azokat az épületeit is, amelyeknél nincs Munkása, valamint azokat is, amelyek a játék során nem termeltek semmilyen árut.
Vagyis az utolsó, speciális körben nem CSAK a termelési láncot lehet használni, hanem termelhetünk továbbra is a játékban megszokott módon, de minden olyan épületnél is használhatjuk most a termelési láncot, amelyeknél nincs munkás, és nem is termeltek semmilyen árut sem.
Elnézést a hibáért, a felelősöket felkutattam és kivégeztettem.
És néhány jó tanács játékosoknak, mire érdemes figyelni az első néhány játék alatt:
1. Minden kör előtt eldobhatunk a kezünkből bármennyi kártyát, és helyettük ugyanannyi újat húzhatunk fel!
2. Hiányos termelés esetén egy árut termelünk, viszont egy szabadon választott nyersanyaggal kevesebbet is kell beadnunk! A hiányzó nyersanyagokat a KEZÜNKBŐL pótoljuk és a kártyákat a dobópaklira helyezzük!
3. A termelési lánccal egy körben akárhányszor termelhetünk!
4. Ha a termelési lánchoz nyersanyagra van szükségünk, akkor azt is a mindig a kezünkben lévő kártyákból kell kifizetnünk! Ha a termelési lánchoz megtermelt árura van szükségünk, akkor valamelyik épületkártyánkon lefordított áru kártyával kell rendelkeznünk, hogy fel tudjuk használni!
5. Amennyiben a termelési láncnál két különböző áruszimbólum látható, akkor mindkettőt be kell adnunk, viszont cserébe KÉT árut termelhetünk!
6. Ha az épületet nem tudod megépíteni, visszaveheted a kezedbe!
7. Az épület felépítése helyett segédmunkást bérelhetsz fel, körönként legfeljebb egyet, az egész játék alatt maximum kettőt!
8. A segédmunkást felbérlése után azonnal helyezd valamelyik épülethez! Az áthelyezése később más épülethez 2 aranyba kerül!
9. A segédmunkás mindig pontosan fizet és mindig csak egy árut termel!
10. Figyelni kell, az utolsó speciális körnél, mert ott már minden épület használhatja a termelési láncot…
Videóbemutató – az ország egyik legismertebb és legelismertebb társasjáték bemutató bloggere (Szekeres Ferenc – d3meeples) mutatja be a Királyi árut rövid, frappáns és részletes szabálymagyarázattal: